Vă invit să ducem mai departe conversația prilejuită de recenta mea postare (https://bit.ly/3blFp3u) cu referire la ”traducerea” culturii companiei în spațiul digital. În articolul tradus din People Management Magazine a apărut un termen care i-a atras atenția colegului meu Gheorghe Ștefănescu. Asta m-a determinat să inițiez această nouă postare. Este vorba despre termenul ”prezentism”.
Prezentismul este un fenomen încă sub-estimat în companii. În mai toate analiticile de business, vom găsi date din compania noastră cu privire la absenteim. Absenteismul este unul dintre indiciile plecărilor ”regretabile” din companie, un indiciu asupra căruia factorii decidenți ar trebui să ia decizii. Absenteismul vorbește despre climatul și comportamentul social din organizația noastră și indirect despre imaginea pe care organizația noastră o proiectează în piață. Numărul de zile de concediu fără plată și numărul de zile de concediu medical (luat în doze mici, dar regulat) sunt semnale de alarmă că trebuie acționat în zonele sensibile. Uneori este vorba despre o echipă, alteori despre un departament, o divizie sau chiar despre organizație în ansamblu.
Mult mai puțin ne ocupăm în companiile noastre de fenomenul invers: prezenteismul.
În opinia mea acest fenomen este la fel de grav ca implicații. Prezenteismul nu este un termen nou. În ultimiii 20 de ani s-a observat și în spațiul românesc că orele lungi petrecute la lucru duc la stress, epuizare, depresie și disengagement. Mai nouă este utilizarea sa pentru situațiile din spațiul virtual de la lucru, care nu a fost familiar pentru multe companii și mulți dintre noi până de curând.
Este important să ne gândim și să acționăm cât mai curand în a crea, de la bun început, culturi virtuale sănătoase în companii. Și da, un rol important îl are aici HR-ul strategic pentru că are prilejul de a influența leadership-ul în mod pozitiv și cu rezultate pe termen lung.
Voi cum simțiți acest fenomen în organizația voastră și cum îl gestionați sau cum percepeți că este gestionat?