Câți ani aveai când te-ai contrazis prima oară cu cineva?
Când a fost ultima oară când una ai vrut să spui și alta s-a înțeles?
Din experiențele pe care cei mai mulți dintre noi le avem, se pare că sursa multor neînțelegeri, sau a problemelor de comunicare, o constituie diferenţa dintre intenția pe care o avem când spunem ceva și impactul său. Cu mic cu mare, managerii se plâng că una transmit și alta recepționează angajații. Prin urmare, o întrebare des întâlnită este: cum să mă fac mai bine înțeles?

Am remarcat că aceasta este o preocupare comună a managerilor și angajaților de pretutindeni; distanța dintre cultura și experiențele noastre subiective fac aproape imposibil să ne auzim unii pe alții în afara convingerilor noastre și judecăților de valoare bine înrădăcinate.
Sigur, e dificil să traduci ce-ai vrut să spui atunci când înțelesul s-a rătăcit printre percepții și mentalități străine ție.
Pe de altă parte, nu ne-a învățat nimeni să ascultăm fără părtinire. Rămânem deseori în coconul nostru și vânăm diferențe, trecând cu vederea că poate și celălalt are hotare de convingeri și emoții pe care nu suntem pregătiți să le recunoaștem.
Așa se face că auzim ABR când interlocutorul poate că spune ABD și nu avem nici un motiv să credem că ceea ce am "auzit" este greșit.
Am pierdut o prietenie în acest fel.
Traducem rapid în mintea noastră, reducem mesaje întregi și tragem concluziile care ne înlesnesc un răspuns la care suntem calificați să răspundem. Dar pentru a înțelege intenția și conținutul transmis și a le alinia cu ceea ce credem că am auzit, pentru a asculta o experiență diferită de cea pe care am validat-o cândva, e nevoie să recunoaștem că trebuie să facem alte alegeri.

Șansa noastră de a ne păstra identitatea, convingerile și valorile, și de a putea găsi un teren de unde să ne ascultăm pentru ca să construim o înțelegere împreună, este feedback-ul.
În relaţiile personale, pe măsură ce capătă mai multă încredere unii în alţii, oamenii devin din ce în ce mai deschişi faţă de ceilalţi.
În context organizaţional însă, lucrurile par că se schimbă. Pe de o parte, datorită faptului că managerul deţine puterea, iar pe de altă parte, datorită faptului că informaţiile sunt distorsionate serios la trecerea prin canalele informale de comunicare.
Cum se face că atunci când feedback-ul este cea mai potrivită cale, nu întotdeauna apelăm la el? Pare ușor să ceri un feedback, dar ești pregătit să ții piept riscului de a primi un feedback candid?
În organizații, angajaţii au învăţat să îşi mascheze şi să îşi ascundă sentimentele, în special faţă de cei care ocupă poziţii ierarhice înalte. De aceea, este adesea dificil să afli care a fost adevăratul impact al mesajului asupra celorlalţi.
Observă dacă ți-e teamă să greșești. În cazul în care ți-ai construit stima de sine pe nevoia de a fi corect sau pe nevoia de a ști, atunci s-ar putea să te afli pe nisipuri mișcătoare ori de câte ori adulmeci sentimentul neplăcut al eșecului. Un eșec e neplăcut, dar e o lecție. Acceptă și alte realități. Poate că nu sunt neapărat mai bune, dar e suficient că sunt diferite. Construiește-ți astfel un fundament mai puternic, îmbogățește-ți mintea și vei crește dinăuntru spre afară.


Sediul EVOLUTIV
Bucureşti, IAA House - Calea Victoriei 126, etaj 3, sector 1
Telefon
Gheorghe Andrieș: 0723. 522. 025 (centrul regional București)
Cristina Ţirulnic: 0726. 684. 282 (centrul regional București)
Sorina Andron: 0742. 951. 687 (centrul regional Iași)
Mail
office@evolutivconsultants.ro
DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd