Bună dimineața, Vecine!
Mă bucur să te văd și astăzi în formă și gata pentru o nouă zi de muncă. Pentru că m-ai rugat să mă uit puțin peste gândurile tale notate în agendă, legate de ce ar trebui să faci în noua ta firmă, o să mergem o vreme împreună, pentru a mai povesti câte ceva.

Uite, de exemplu, mașina ta. Ți-ai pus cumva întrebarea dacă există vreo asemănare între aceasta și echipa cu care lucrezi? Să spunem că la fel cu numărul de roți există patru feluri de angajați:
- cei care generează multe idei;
- cei care sînt concentați mai ales pe obținerea de rezultate;
- cei carora le place ca lucrurile să fie sub control;
- cei care sunt orientați mai mult pe oameni și pe relațiile dintre aceștia.

Ca să poți pleca la drum - și în afacerea ta - ar trebui să ai prezenți, în echipă, oameni din fiecare dintre categorii. Și fiecare anvelopă/membru al echipei ar tebui să aibă presiunea de funcționare optimă.
Să nu uiți și de anvelopele vechi: acestea își pierd proprietățile din cauza uzurii și a îmbătrânirii materialului. La fel și cu oamenii mai vechi, din firma ta: ar trebui să te asiguri că aceștia nu-și pierd flexibilitatea și adaptabilitatea.

După cum spuneam mai devreme, pentru a putea conduce, în condiții de siguranță, mașina ar trebui să te asiguri de o valoare optimă a presiunii în anvelope. Această presiune depinde de tipul anvelopei, de condițiile de drum, de caracteristicile tehnice ale anvelopei.

La fel și cu angajații tăi, nu toți sînt la fel. Au caracteristici comportamentale diferite, niveluri diferite de competență, abilități diferite, experiență diferită. Și aici apare importanța rolului de conducător. Auto și de firmă. Trebuie să-ți duci pasagerii către obiectivul călătoriei.

Este nevoie acum, de abilitățile tale manageriale:
- să iei decizii în timp util, în funcție de codițiile de drum (de piață) și în funcție de constrângerile interne, din firmă
- să rezolvi problemele apărute pe “traseu”;
- să faci un bun management al timpului (adică chiar dacă ești o persoană de succes asta nu înseamnă că ești un bun administrator al timpului tău; dar administrându-ți corect timpul ajungi o persoană de succes, ce zici, Vecine? )
- să-ți comunici viziunea asupra viitorului firmei (ține geamurile curate)
- să comunici clar obiectivele - transmisia mașinii să fie folosită cât mai eficient cu putință.

Ei și pe lângă a fi manager tare bine ar fi să devii și lider pentru oamenii cu care lucrezi. Să-i inspiri, să le devii mentor sau coach. Să-i antrenezi, de fapt pentru îndeplinrea obiectivelor.
Din cîte am înțeles încerci mereu să fii un model de urmat pentru angajații tăi (și în trafic).

După cum știm automobilul are tot felul de sisteme de avertizare, control și siguranță. Unele sunt colorate și la vedere. Altele își fac foarte bine treaba fiind plasate în diverse locuri, mai greu vizibile. Uneori un manager ar trebui să fie cât mai vizibil și eventual sonor, dacă este mecesar, pentru a fi văzut sau pentru a inspira încredere. Alteori procesul de monitorizare și control se poate face discret dar cu siguranță și cu eficacitate. Bineînțeles că, de multe ori, aici poate interveni experiența conducătorului, vechimea lui dar totodată percepțiile și simțurile sale pot detecta situațiile care ar putea aduce firma în avantaj sau care ar putea să o afecteze negativ.

Din păcate, așa cum de multe ori, nu putem interveni asupra căii de rulare nici managerul nu poate interveni asupra pieței. În schimb poate colecta cît mai multe informații despre iindustria în care acționează, despre clienți, despre cerere și ofertă, despre concurență. Ca pe o șosea suficient de aglomerată, cu benzile de circulație nu prea largi, cu marcaje uzate sau lipsă, uneori cu multă ceață și cu parteneri de trafic destul de nepoliticoși.

Astfel de situații poate le-ai întîlnit deja în firmă. Și poate că ți-ai pus întrebarea care sunt cauzele care pot duce la materializarea unor riscuri ce pot avea efecte negative asupra obiectivelor voastre. Este posibil ca prin aplicarea unui management de proiect sănătos să poți descoperi mai rapid aceste cauze.

Indicatorul de combustibil ce-ți spune? Mai ai benzină pentru încă 500 de Km. Reviziile tehnice sunt la zi? Salariile le-ai plătit la termen? E bine să stai bine cu banii și în firmă. Cunoștințe solide de management financiar sunt esențiale pentru un conducător: a ști ce să faci și cînd să faci cu banii tăi. Sau când și dacă este nevoie de un împrumut.

Știi, n-ar fi rău, ca la un moment dat să te gîndești să găsești și să dezvolți un co-pilot. O persoană de încredere, pregătită pentru a prelua o parte din atribuțiile tale. Să poți să-i delegi din sarcinile tale pentru ca tu să ai mai mult timp să te ocupi de viitorul firmei.

Și în tot acest imp va trebui să testezi care este cea mai potrivită presiune pentru fiecare dintre angajații tăi. Pentru unii poate va trebui să o mărești, pentru alții poate ar tebui să o mai reduci. Totul cu o anumită măsură, pentru ați putea conduce angajații către o performanță mai bună.

Vecine, am avea atîtea de discutat despre ce am putea face pentru a fi un mai bun conducător, un mai bun manager. Dar avem timp și cu siguranță ne vom întîlni să mai vorbim, cît de curând. Doar ne vedem aproape zilnic.
Succes!

DMC Firewall is a Joomla Security extension!