“Sunt foarte bune teoriile pe care le prezentați, dar la noi nu se pot aplica!” - iată o replică pe care o aud frecvent la trainingurile de management de proiect. Chiar aşa să fie? Păi eu zic că urmarea firească ar fi să încercăm şi apoi să ne pronunţăm.

Aşa a gândit şi managementul unei companii de distribuţie în care, nu întâmplător, spiritul antreprenorial este foarte puternic dezvoltat. Adică, au spus managerii, după training hai săşi valorificăm cele învăţate, aplicându-le în practică.

Deşi într-o astfel de companie prepoderente sunt activităţile funcţionale şi nu cele de proiect, decizia de implementare a managementului de proiect a fost corelată cu transpunerea în practică a strategiilor. Cu atât este mai curajoasă decizia.

Premise favorabile sunt în orice astfel de demers: “teoriile” de management de proiect prezentate la training sunt, de fapt, bune practici (best practices). Adicăabordări care sunt asumate de profesioniştii în domeniu şi care au dat rezultate bune în contexte diferite. Pe de altă parte, faptul că sunt bune practici nu constituie o garanţie a succesului “şila noi”.

Dificultăţi? O mulţime. Dar ce poate fi mai provocator pentru un consultant ?

În primul rând, implementarea managementului de proiect se face fără a degrevaprotagoniştii de sarcinile curente, operaţionale. Asta înseamnă un efort suplimentar consistent pentru schimbarea paradigmei în care participanţii lucrează. Pe de altăparte, ca în orice demers managerial, rezultatele nu apar peste noapte. Aşa că trebuie determinare în urmărirea obiectivelor propuse.

Beneficii? Suficient de multe că să justifice efortul.

În abordarea de tip “proiect” cuvântul de ordine este structurarea. Structurarea efortului organizaţional de implementare a proiectelor înseamnă o investigare sistematicăa cerinţelor şi răspunsurilor posibile şi, drept consecinţă, utilizarea raţională a resurselor (materiale, de timp, umane).

Un alt beneficiu este setarea unor obiective clare care facilitează dimensionarea corespunzătoare a resurselor necesare.

Şi procesul de planificare este un câştig cert: se utilizează instrumente şi metode eficace, se anticipează dificultăţile şi oportunităţile şi se construieşte oreferinţă realistă care permite monitorizarea şi controlul. (Un plan de proiect, chiar dacă are inconsecvenţe, este mai bun decât niciun plan).

În sfera operaţională, beneficiile decurg din creşterea abilităţii de a utiliza instrumente, tehnici şi metode care cresc eficientă proceselor de management general. Secreează modele şi proceduri adaptate la specificul culturii organizaţionale.

Lucrurile sunt în plină desfăşurare. Și da, sunt dificultăţi. Dar se întrevăd şi beneficiile.

Cu siguranţă la sfârşit vom identifica propriile bune practici, ne vom crea propriile “teorii” care să se aplice “şi la noi”.

“Sunt foarte bune teoriile pe care le prezentati dar la noi nu se pot aplica!”

Este o replica pe care o aud frecvent la trainingurile de management de proiect. Chiar asa sa fie? Pai, eu zic ca urmarea fireasca ar fi sa incercam si apoi sa ne pronuntam!

Asa a gandit si managementul unei companii de distributie in care , nu intamplator, spiritul antreprenorial este foarte puternic dezvoltat. Adica, dupa training, hai sa si valorificam cele invatate aplicandu-le in practica! Desi intr-o astfel de companie prepoderente sunt activitatile functionale si nu cele de proiect, decizia de implementare a managementului de proiect a fost corelata cu transpunerea in practica a strategiilor. Cu atat este mai curajoasa decizia!

Premize favorabile sunt in orice astfel de demers: „teoriile” de management de proiect prezentate la training sunt, de fapt, bune practici (best practices). Adica abordari care sunt asumate de profesionistii in domeniu si care au dat rezultate bune in contexte diferite. Pe de alta parte, faptul ca sunt bune practici nu constituie o garantie a succesului si „la noi”.

Dificultati? O multime! (Dar ce poate fi mai provocator pentru un consultant ?) In primul rand implementarea managementului de proiect se face fara a degreva protagonistii de sarcinile curente, operationale. Asta inseamna un efort suplimentar consistent pentru schimbarea paradigmei in care participantii lucreaza. Pe de alta parte, ca in orice demers managerial, rezultatele nu apar peste noapte! Asa ca trebuie determinare in urmarirea obiectivelor propuse.

Beneficii? Suficient de multe ca sa justifice efortul!

In abordarea de tip proiect cuvantul de ordine este structurarea. Structurarea efortului organizational de implementare a proiectelor inseamna o investigare sistematica a cerintelor si raspunsurilor posibile si, drept consecinta, utilizarea rationala a resurselor (materiale, de timp, umane).

Un alt beneficiu este setarea unor obiective clare care faciliteaza dimensionarea corespunzatoare a resurselor necesare.

Si procesul de planificare este un castig cert: se utilizeaza instrumente si metode eficace, se anticipeaza dificultatile si oportunitatile si se construieste o referinta realista care permite monitorizarea si controlul. ( Un plan de proiect, chiar daca are inconsecvente, este mai bun decat niciun plan!)

In sfera operationala beneficiile decurg din cresterea abilitatii de a utiliza instrumente, tehnici si metode care cresc eficienta proceselor de management general. Se creaza modele si proceduri adaptate la specificul culturii organizationale.

Lucrurile sunt in plina desfasurare. si, da, sunt dificultati! Dar se intrevad si beneficiile!

Cu siguranta la sfarsit vom identifica propriile bune practici , ne vom crea propriile “teorii” care sa se aplice si „la noi”.

 


de Gogu Stefanescu


Sediul EVOLUTIV
Bucureşti, IAA House - Calea Victoriei 126, etaj 3, sector 1
Telefon
Gheorghe Andrieș: 0723. 522. 025 (centrul regional București)
Cristina Ţirulnic: 0726. 684. 282 (centrul regional București)
Sorina Andron: 0742. 951. 687 (centrul regional Iași)
Mail
office@evolutivconsultants.ro
DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd